⛳️راهکارهاي افزايش تمرکز
براي اينکه بتوانيد از تمرکز کافي در مطالعهي خود بهره ببريد بايد چند اصل زير را رعايت کنيد:
📝- سرعت مطالعه را افزايش دهيد.
هنگامي که يک بازي رايانهاي انجام ميدهيد هرچه سطح بازي و سرعت آن در هر مرحله بالاتر ميرود تمرکز شما هم روي بازي بيشتر ميشود به طوري که بعد از مدتي متوجه حضور شخصي در اتاق خود نيز نميشويد؛ اما زماني که سرعت بازي کم باشد شما همراه با بازي با تلفن همراه خود صحبت ميکنيد يا خوراکي هم ميخوريد. در مطالعه نيز همين اصل وجود دارد؛ وقتي با هدف مفهومي خواندن، سرعت مطالعهي خود را کاهش ميدهيد، ذهنتان از ساکن بودن کلافه شده و به مطالب ديگر مشغول ميشود. البته شما نبايد دقت را قرباني سرعت بکنيد ولي سعي کنيد سرعت مطالعهي خود را کمي افزايش دهيد تا جايي که ذهن شما به خوبي با آن مطلب درگير شود.
📝- مطالعهي روزنامهوار
هنگام شروع يک فصل سعي کنيد نگاهي اجمالي و سريع به متون بيندازيد تا ذهن شما با آن مبحث ارتباط برقرار کند؛ براي مثال وقتي در درس دين و زندگي قرار است انواع توحيدها را مطالعه کنيد ذهن شما درگير اين قضيه ميشود که قرار است در مورد انواع توحيدها و تفکيک آنها از يکديگر بخوانيد. توجه کنيد که در اين نوع مطالعه، شما خط به خط پيش نميرويد بلکه يک نگاه اجمالي به تيترها و مطالبي که کتاب به صورت بزرگ يا با رنگ خاص مشخص کرده است مياندازيد.
📝- نوشتن سؤال
هنگامي که يک پاراگراف را ميخوانيد سعي کنيد در مورد آن، 2 سؤال خيلي مهم يادداشت کنيد. سپس آن را در دفتر مخصوص بنويسيد و در آزمونهاي جمعبندي در ابتدا به آن سؤالها پاسخ دهيد و مطالب فراگرفتهشده را به اين آساني مرور کنيد. در مورد نوشتن سؤال ميتوانيد از سؤالات هفتگانهي گانيه کمک بگيريد:
1- سؤالات حافظهاي: اين سؤالات خيلي کماهميت هستند و هدف آن يادآوري اطلاعات است.
مثال: آثار سهراب سپهري را نام ببريد؟
2- سؤالات ترجمهاي: سؤالات ترجمهاي از سؤالات حافظهاي قويتر هستند و هدف آنها بيان يک مفهوم پيچيده يا مطلب دشوار به زبان ساده است.
مثال: شيب مماس بر نمودار مکان- زمان چيست؟
3- سؤالات تفسيري: در اين نوع سؤالات، هدف، کشف و درک رابطهي بين دو مفهوم است که ميتواند تشابه يا تفاوت باشد.
مثال: تفاوت بين تشخيص و استعاره در چيست؟
4- سؤالات کاربردي: از جالبترين نوع سؤالات است که هدف از طراحي آنها برقراري ارتباط بين يک مطلب علمي با رويدادهايي است که در اطراف ما در حال وقوع است.
مثال: چگونه ميتوان ثابت يک فنر را افزايش داد؟
5- سؤالات تحليلي: اين نوع سؤالات نسبت به 4 سؤال بالا ارزش بيشتري دارند. هدف از طراحي اين نوع از سؤالات، تمرکزگرايي بر نقش جملات، کلمات يا فرمولهاست.
مثال: تجزيه و ترکيب متون عربي
مثال: تحليل جسم روي سطح شيبدار
6- سؤالات ترکيبي: اين نوع سؤالات از سؤالات تحليلي خيلي قويترند و خلاقيت دانشآموزان را محک ميزنند. هدف از طراحي اين نوع سؤالات، کنار هم قرار دادن مفاهيم فراگرفتهشده براي حل يک مثال مفهومي است.
مثال: ترکيب سؤالات آسانسور با سقوط آزاد
7- سؤالات ارزشنگاري: اين نوع سؤالات، قويترين نوع سؤالات هستند. هدف از طراحي اين سؤالات پيدا کردن راهکارهاي مفيدتر براي حل يک مثال است.
مثال: شما اين مثال را از چه راهي به جز راهحل مؤلف حل ميکنيد؟
بايد توجه کنيد که اگر علامت سؤال را برعکس کنيم شبيه يک قلاب ميشود؛ يعني با اين قلاب ميتوانيد مفاهيم مهمي را از مغز خود استخراج کنيد.
سعي کنيد با طرح سؤال، ذهن خود را با مطلب درگير کنيد؛ زيرا هنگامي که سؤالي از ما پرسيده ميشود فقط و فقط روي پاسخگويي به آن سؤال تمرکز ميکنيم و به عوامل ديگر فکر نميکنيم.